Wednesday, August 26, 2009

Dunia tak ber'template'

Bismillahirrahmanirrahim..

"You never know what you can do until you try.."

"Kalau korang nak saya pegang jawatan apa - apa, insyaallah bolehje, asalkan bukan jadi setiausaha" jawab saya sewaktu di sekolah dulu ketika ditawarkan jawatan dalam Persatuan Bahasa Perancis.

"Kenapa taknak jadi SU? orang baruje nak lantik jadi SU,"

"Tak nak jadi SU. Jawatan tu 'skema'. Kena tulis report, buat minit, saya tak pandai dan saya lemah 'berbahasa'(lemah dalam penulisan terutamanya penulisan formal)"

Saya bukan memberikan alasan tetapi, saya akui memang saya lemah berbahasa terutamanya menyusun ayat - ayat formal. Tak kiralah dalam bahasa apa jua sekalipun.

Ireland bumi tarbiyah..
"Yanti jadi SU boleh?" offer seorang senior kepada saya.

"Ha, SU? Tak ada jawatan lainke kak? Saya lemah sikit bab -bab kerja SU ni"

"Bolehla Yanti, kami dah tak ade orang lain dah ni. Awak bolehnye"

"Bolehlah kak, redahje lah," Akhirnya saya bersetuju menjadi SU (for the first time ever), walaupun saya tidak yakin saya dapat memikul tanggungjawab itu dengan baik kerana lemahnya saya dalam 'berbahasa'. Mungkin inilah jalan yang Allah tunjukkan kepada saya untuk memperbaiki kelemahan diri.

Mula - mula tu memang agak sukar. Penat memikirkan ayat dan banyak juga report yang nak disiapkan Tapi, ALhamdulillah, lama - kelamaan, the task gets easier. Practice makes perfect =). Rupa - rupanya, boleh sahaja saya menulis report and my 'formal writing' improves (a lil bit). Siapa sangka, akhirnya saya menjadi SU untuk 2 tahun berturut - turut.

Alhamdulillah, banyak yang saya pelajari sepanjang 2 tahun memegang jawatan tersebut. Terima kasih dan jazakumullah kepada sahabat - sahabat yang banyak membantu. Terima kasih juga kepada 'encik template'(baca orang yang menyediakan template untuk report yang perlu ditulis). Yes, saya akui memang 'template' sangat memudahkan saya membuat report. Semuanya seragam, sedap mata memandang. Kemas dan tersusun.

"Kan best kalau hidup ni ada template. Semua kemas, cantik dan tersusun. Semuanya ketawa dan gembira. Jalan hidup lurusje, tak ada yang bengkok dan berliku".

TAPI "DUNIA TIDAK BERTEMPLATE".
Mengandaikan setiap manusia di bumi ini seperti setiap report yang ditulis, kemas, cantik dan bertemplate adalah tidak adil.

Abu 'Abd al-Rahman 'Abdullah bin Mas'ud, radiyallahu 'anhu, reported: The Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, the most truthful, the most trusted, told us:

"Verily the creation of any one of you takes place when he is assembled in his mother's womb; for forty days he is as a drop of fluid, then it becomes a clot for a similar period. Thereafter, it is a lump looking like it has been chewed for a similar period. Then an angel is sent to him, who breathes the ruh (spirit) into him. This Angel is commanded to write Four decrees: that he writes down his provision (rizq), his life span, his deeds, and whether he will be among the wretched or the blessed.

I swear by Allah - there is no God but He - one of you may perform the deeds of the people of Paradise till there is naught but an arm's length between him and it, when that which has been written will outstrip him so that he performs the deeds of the people of the Hell Fire; one of you may perform the deeds of the people of the Hell Fire, till there is naught but an arm's length between him and it, when that which has been written will overtake him so that he performs the deeds of the people of Paradise and enters therein."

[Al-Bukhari & Muslim]

YE, "DUNIA NI TAK ADA TEMPLATE".. Allah s.w.t yang Maha Bijaksana tidak menjadikan nasib semua makhlukNya sama belaka.

Ada yang Allah jadikan kulitnya putih, ada yang sawo matang, ada yang hitam manis. Ada yang mudah menggapai impian hidup, segala yang dirancang menjadi. Tapi ada juga yang hidupnya serba tidak menjadi (nauzubillah).Hidup sukar ataupun mudah, segalanya telah Allah tetapkan, tertulis rapi di dalam KitabNya (Lauh Mahfuzd) semenjak kita di alam rahim lagi.

"Kalau macam tu, buat ape bersusah payah berusaha? Tunggu sahaja ketentuan Allah itu terjadi. Kita ussaha ke, tak usaha ke, the outcome is still the same"

"Memang benar Qadho' Allah berjalan mengikut Qadarnya. Lupakah kita pada rukun iman yang kita hafal semnjak kecil lagi? (Tulah, iman letaknya di hati, bukannya di mulut) .Tapi, tahukah kita apa yang telah Allah tetapkan untuk kita semua? Pahit atau manis perjalanan hidup ini?"

Tak, kita tidak mengetahui semua itu. Tidak akan pernah kita ketahui, kecuali yang diberikan 'karomah' oleh Allah. Tapi sesungguhnya Allah itu Maha Adil lagi Maha Penyayang. Kita tidak akan disoal akan rencana Allah di akhirat kelak, tetapi kita akan disoal akan perbuatan yang kita lakukan. Allah mungkin memberikan kedukaan, tapi bukan dengan kedukaan itu Tuhan membalas. Tetapi kita di ganjari dengan apa yang kita usahakan.Insyaallah, the better we do, the better we get.


Hakikatnya, Allah tidak menciptakan semuanya sama belaka, tiada template. Lurus mahupun berliku jalan hidup ini adalah ujian daripada Allah. Ujian untuk menguji amalan kita.

"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)" (Al Mulk: ayat 2)

Hadapilah kehidupan dengan senyuman dan kekuatan yang dipohon daripada Allah. Berusahalah tanpa mengenal putus asa. Usah dicemburui pada kejayaan dan kemanisan hidup orang lain. Insyaallah, nanti giliran kita pula. Kalau bukan hari ni, insyaallah esok atau lusa. Kalau bukan di dunia, Insyaallah di akhirat kelak =).
Percayalah, bahawa sesungguhnya rencana Allah itulah yang terbaik walaupun kita tidak memyukainya.

Kerja Tuhan siapa yang tahu?

2 comments:

  1. dunia tak ber'template'? :D

    ReplyDelete
  2. akak dh kt eire ni mimi..weeknd ni nk berusrah x?best g mukhayyam..maaf, baru siap post ni..haritu tersalah publish..hehe

    ReplyDelete