Friday, August 21, 2009

Ajaran sesat..

Bismillahirrahmanirrahim

"Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa ibni Maryam! Engkaukah yang berkata kepada manusia: `Jadikanlah daku dan ibuku dua tuhan selain dari Allah? ' " Nabi `Isa menjawab: "Maha Suci Engkau (wahai Tuhan)! Tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu yang aku tidak berhak (mengatakannya). Jika aku ada mengatakannya, maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, sedang aku tidak mengetahui apa yang ada pada diriMu; kerana sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib.

"Aku tidak mengatakan kepada mereka melainkan apa yang Engkau perintahkan kepadaku mengatakannya, iaitu: `Sembahlah kamu akan Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu ' dan adalah aku menjadi pengawas terhadap mereka (dengan membenarkan yang benar dan menyalahkan yang salah) selama aku berada dalam kalangan mereka; kemudian apabila Engkau sempurnakan tempohku, menjadilah Engkau sendiri yang mengawasi keadaan mereka, dan Engkau jualah yang menjadi Saksi atas tiap-tiap sesuatu.

"Jika Engkau menyeksa mereka, (maka tidak ada yang menghalanginya) kerana sesungguhnya mereka adalah hamba-hambaMu; dan jika Engkau mengampunkan mereka, maka sesungguhnya Engkaulah sahaja yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"

Allah berfirman: "Inilah hari (kiamat) yang (padanya) orang-orang yang benar (pada tutur kata dan amal perbuatan) mendapat manfaat dari kebenaran mereka; mereka beroleh Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia. Itulah kejayaan yang amat besar".

Allah jualah yang menguasai alam langit dan bumi serta segala yang ada padanya; dan Dia lah jua yang Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."
(Al Maidah: ayat 117 - 120)

Alhamdulillah, itulah ayat terakhir tadabbur saya malam itu..Saya membaca maksud ayat tersebut berulang - ulang kali. Hati terasa sayu mendengar jawapan Nabi ALlah Isa yang menidakkan pertanyaan Allah itu..Tidak, Nabi Isa tidak pernah mengaku dirinya sebagai Tuhan dan tidak pernah pula menyuruh orang lain menyembahnya.

Pada masa yang sama, saya teringatkan tentang satu ajaran sesat yang sudah lama tidak disiarkan di dada akhbar. Namun, 'kepala'nya masih bebas ke sana ke mari..

AYAH PIN, hamba yang mengaku bahawa dialah yang memiliki kerajaan langit..

Video Ayah Pin

Saya termenung panjang mengingatkan tentang ajaran - ajaran sesat. Bagaimana seorang manusia biasa boleh mengaku dirinya sebagai Tuhan langit dan bumi, merelakan dirinya disembah manusia lain. Sedangkan nabi Allah pun tidak pernah mengaku diri mereka tuhan manusia..

Dan yang lebih saya pelik dan hairan, ramai pulak pengikut mereka, bahkan ada sesetengah mereka adalah golongan professional..

Mungkin juga mereka semua ni ada 'psychiatric problem' (masalah mental)...

Mungkin juga mereka di sihir..

Penat saya berteka teki..Tapi mungkin bukan itu jawapannya. Apatah lagi penyelesaiannya.

Sungguh, Al Quran dan As Sunnah itulah penyelesaiannya. Dekatkan diri dengan Allah s.wt. Amalah fardhu jangan kita alpakan. Amalan sunat pula, kita suburkan dalam kehidupan seharian. Teruskan berdoa kepada Allah, agar ditetapkan hati ini di dalam ketaatan kepada Allah.

"Wahai Tuhan yang membolak - balikkan hati, tetapkanlah hati ini di atas Deen dan ketaatan kepadaMU"

Dan ingatlah..
"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman"
(Al An'an: ayat 125)

No comments:

Post a Comment