Saturday, August 22, 2009

Have fun, never give up and look for good in others..

Bismillahirrahmanirrahim

Saya suka menonton rancangan Oprah. Saya tidak akan melepaskan peluang menonton rancangan tersebut apabila ada kesempatan, setidak - tidaknya membaca artikel - artikel di website Oprah..Banyak yang saya pelajari dan hikmah yang dikutip daripada 'wanita' berhati mulia tersebut. Sungguh, hikmah itu adalah kepunyaan Islam, di mana jua kamu menjumpainya, maka kutiplah ia..

Alhamdulillah, semalam saya berpeluang menonton Oprah. Setelah penat berebut remote control tv dengan niece =). Alhamdulillah, Oprah telah memperkenalkan saya kepada seorang insan, PROF RANDY PAUSCH..tapi malangnya, saya mengenali insan yang begitu optimis, positif hanya setelah beliau tiada lagi di dunia ini..



Randy Pausch,was a professor of computer science and human computer interaction at Carnegie Mellon University (CMU) in Pittsburgh, Pennsylvania.He learned that he had terminal pancreatic cancer at the age of 46 years old. He passed away 2 years later (25 July 2008), at the age of 48due to the complication of the cancer, leaving a lovely and strong wife and 3 kids.

He gave an upbeat lecture entitled "The Last Lecture: Really Achieving Your Childhood Dreams" on September 18, 2007 at Carnegie Mellon, which became a popular YouTube video and led to other media appearances. He then co-authored a book called The Last Lecture on the same theme, which became a New York Times best-seller.



Saya kongsikan di sini, lecture terakhir beliau yang sebenarnya ditujukan untuk anak - anak beliau. Have fun, never give up and look for good in others. Itulah mesej penting yang ingin beliau kongsikan kepada kita semua. Sungguh, Prof Randy Pausch pergi dalam usia yang agak muda, tapi pemergiaannya meninggalkan sesuatu yang bermakna dan memberikan inspirasi kepada ramai orang. Bagaimana pula kita, seorang muslim dan abid kepada Allah yang Maha menciptakan?

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Ali Imran: ayat 185)

Sungguh, MATI itu PASTI, bersediakah saya? Anda pula bagaimana?

No comments:

Post a Comment