Thursday, September 3, 2009

Tazkirah buat diri..

Bismillahirrahmanirrahim....

1. Berbuat baiklah sentiasa. Pesan Imam Hassan Al Banna, jadilah kita seperti pokok yang berbuah lebat. Dilempar batu, dibalasi buah yang ranum. Insyaallah, setiap kebaikan itu pasti ada balasannya di sisi Allah. Bersabarlah dengan kesabaran yang baik.

"Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.
Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat." (Surah Fussilat: ayat 34 - 35)

Buat baik berpada - pada, buat jahat jangan sekali. Pesan nenek moyang jangan dilupa!



2. "When you didn't get what you want, it is the experience that you get."
Prof Randy Pausch

Tidak salah menaruh impian dan bercita - cita. Berusahalah dengan gigih bagi mencapai apa yang dihajati. Insyaallah, Allah tidak akan mempersiakan usahamu itu. Namun, seandainya usaha itu tidak membuahkan hasil yang di ingini, usah kecewa. Percayalah bahawa pengalaman kamu dalam mencapai cita - cita itu pasti berharga buat bekalan masa hadapan. Sungguh, tidaklah Allah menciptakan sesuatu itu sia - sia. Semuanya di dalam hikmah dan kebijaksanaanNya.



3. Takutkan Allah mengatasi segalanya.
Nak jemur baju kat luar rumah. Malas nak tukar baju lengan panjang dan pakai tudung. Jenguk ke tepi tingkap. OK, tak ada orang. Keluar sekejapje, tak ada orang tengoknye. Ye, memang tak ada orang yang tengok, tapi Allah s.w.t yang Maha Melihat dan tidak pernah tidur itu sentiasa memerhatikan kita. Mentaati Allah bukanlah untuk pandangan manusia, tapi mentaati Allah kerana untuk mencari redhaNya.

I say these to myself first............

No comments:

Post a Comment